Drömfoto

2014-06-22
06:26:43

Hur hittar du den perfekta fotografen för just dig?

 

Att välja rätt fotograf för just dig kan vara väldigt viktigt. Nu kommer jag ge som exempel vad du behöver tänka på inför ett bröllop efrtersom jag fick min första bröllopsförfrågan igår.


Det första du bör komma ihåg är att bilderna är en av de få saker som består flera decennier efter själva bröllopet, så personligen tycker jag att fotografen är en av de viktigaste sakerna den dagen. Jag skulle vilja kunna titta tillbaka på bilderna och minnas den med glädje och inte känna "jag önskar jag hade valt en annan..."

Du bör tänka på att kolla upp detta:

  • Har han/hon fotat bröllop förut? Är han/hon van vid stora bröllop? Det kan krävas en viss fingertoppskänsla för att organisera stora grupper med människor under kort tid utan att för den sakens skull "ta över". 

  • Är han/hon tillräckligt tekniskt kunnig?  Visst kan man ha faster Agda som fotar, men klarar hon av de ljusförhållandena som är i en mörk kyrka? Detta är en dag du förhoppningsvis bara får vara med om en gång, tänk om inte en enda av bilderna blir bra? Det går ju inte att "göra om". Visst kan man ta på sig kläderna och göra om porträttfotograferingen i efterhand i värsta fall, men DU vet att det inte är samma sak, och bilderna från receptionen och förberedelserna då? Är det inte bättre om det blir rätt från början?

  • Tycker du om fotografens bildstil? Du vill kanske ha ljusa och färgrika foton medans fotografen  tar mörkare och murrigare bilder, visst kan man som fotograf vara lyhörd och ändra sig efter brudparets önskemål, men att fota en helt annan "stil" än vad man brukar gör att resultatet blir sällan lika bra som om man hade valt en fotograf med den ljusa bildstilen från början. Var noga med att titta på dennes portfolio, och försök höra med honom/henne om några av bilderna är från iscensatta bröllopsplåtningar- det är en helt annan sak att fota under den faktiska bröllopsdagen än att hyra in modeller och klä ut dem till brudpar och ta lite snygga porträtt.

  • Passar han/hon er personlighetsmässigt? Ni ska ändå spendera en rätt lång dag tillsammans.  Du kommer får mkt bättre foton om du känner dig lugn och bekväm - det bara är så.

  • Vad för typ av paket har han/hon? Erbjuder de bara digitala bilder? Finns det möjlighet att beställa en personlig fotobok? Tackkort? Kanske förstoringar eller canvastavlor?  Det kan tyckas vara enkelt att fixa sånt själv, men ofta blir bilderna liggande på datorn/cdskivan utan att man kommer sig för. Det kan även vara knepigt att veta vad exakt det är man önskar och vilket av alla digitala lab där ute som man ska välja, vilka inställningar och filer som ger bäst resultat,  bättre då att låta någon som "har koll" göra det så att resultatet blir bra.

  • Kommer han/hon ha lämplig klädsel på sig? Kommer han/hon uppträda på ett diskret sätt? Fråga runt och hör vad tidigare kunder har att säga om fotografen.


Som du ser finns det mycket som skall vägas in i valet av fotograf och se till att vara ute i tid, poppulära bröllopsfotografer kan vara uppbokade längre än ett år i förväg när det gäller sommarbröllop.

Vad gäller min första bröllopsförfrågning så valde jag att tacka nej eftersom jag inte tyckte att jag passade för den typer av bilder de ville ha - Man bör ju ha självinsikt nog att tacka nej när man själv tror att man inte är rätt val. :)


 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: