Drömfoto

2014-02-13
15:31:20

Hur gick det här till?

Så jättekul att så många verkar gilla bilderna på Josefine i den röda klänningen!

Eftersom det trillat in frågor om hur jag gjorde bilderna tänkte jag här förklara precis vad vi gjorde.
Allt började med att Josefine kontaktade mig för att hon behövde porträttbilder till en blogg-header, och undrade om jag kunde hjälpa henne med det.  Självklart, sa jag.

Vi kom även överens om att göra en till grej eftersom vi ändå skulle ta lite porträtt, så då började vi spåna på nåt mer åt fashion-hållet.  Jag hade gått och velat göra en plåtning med en lång röd klänning i en björkskog på vintern, så jag gav det på förslag och Josefine nappade direkt :)

Vi började leta efter lämpliga björkskogar, men det var svårt att hitta precis det jag var ute efter. Jag ville ha nånting som var ganska "rent".. dvs inte så mkt sly och småbuskar och inte för tätt med björkar..   Idealet hade varit stora rejäla björkar med ca 2-4 meters mellanrum och inget ris/sly/buskar runtomkring. Det visade sig att det var riktigt svårt att hitta här uppe i Dalarna där vi tyvärr mest har gran och tallskog. Så när jag var påväg hem från att ha varit ute och letat björkskog, såg jag ett annat ställe.. Ingen björkskog, men det visade sig vara den perfekta platsen.. Jag tror helt klart att det var tur att vi inte hittade den perfekta björkskogen :)
 
 
 
 
 

När det kommer till klänningen så hade Josefine en röd klänning som vi kunde använda oss av, det var bara det att den var kort. Inga problem, vi fixar lite extra tyg och gör en nederdel själva, och medans vi ändå håller på så fixar vi lite släp med!  Det extra tyget virade vi runt henne som en kjol och fäste med säkerhetsnålar (räddaren i nöden)

Eftersom jag hade haft en plåtning i snö förra vintern så visste jag att snö betyder att man sjunker ner.. alltså ser det ut som om benen är kapade vid knäna.. inte så snyggt. Därför fixade vi en liten pall som Josefine kunde stå på så att hon slapp sjunka ner... Visst är det bra att man lär sig av sina misstag! :)
 
 
 
 
 

Tillslut kom dagen när vi skulle fota, och vi började med lite porträtt hemma i Josefines vardagsrum och sen fortsatte vi för att hämta hennes kompis Helen, som skulle vara min assistent och sköta blixten.  
 

Vi kom fram.. släpade med oss alla grejjer vi behövde( tyg, säkerhetsnålar, pall, kameraväska, blixt + softbox, eltejp, filt) och begav oss ner till platsen där vi skulle vara.  
Fotar jag utomhus har jag alltid med mig en filt att lägga min kameraväska på ifall marken är blöt, lerig, snöig eller bara allmänt dammig..  Efter en massa pulsande i snön hade vi fått pallen på plats och det var dags för Josefine att kliva upp på den.  Helen och jag hjälptes åt att fixa "kjolen" och släpet och sen var det dags att pulsa tillbaka igen :P
 
 

Blixten vi använde var en Canon speedlight 430 ex II med en 40x60cm softbox. Kamerainställningarna var  f8  1/160s och iso 100. Använde en Canon 6D och Canons 16-35 II
 

Såhär var vi positionerade.
 


Efter genomförda fotograferingar var det bara hem, tömma snön ur skorna, ta lite värktabletter mot ör och halsvärk, för att sen föra över bilderna på datorn.

Det första jag gör där är att gå igenom och välja ut vilka bilder jag ska använda. Öppnar dessa i Camera Raw, drar ner kontrasten något och fixar objektivs korrigeringar och lägger på liite skärpa.
Öppnar sen bilden i Photoshop..  Börjar med att korrigera eventuella linjer jag vill rätta till med Liquify.  
Exempel:
 
 

Nästa steg är att fixa så att klänningen ser vettig ut. Där justerar jag färgerna så att de matchar, tar bort gränsen mellan de två olika plaggen och sånt.

Sen mörkade jag upp håret eftersom Josefines naturliga hår går lite åt det rödgula hållet tyckte jag inte att det såg bra ut tillsammans med den starka röda i klänningen, så därför valde jag en lite brunare nyans.

Efter det mörkade jag upp bakgrunden och himlen för att ge bilden lite mer atmosfär..  och slutligen lade jag på lite kontrast och justerade färger.
 

That's it :)

Hoppas det svarar på alla eventuella frågor som dykt upp :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: